Bruce Lee filozófiája


„Ahhoz, hogy valaki megérthesse a Jeet Kune Dot , el kell vetnie az ideálokat, módszereket, korlátokat.”  - mondta Lee – „Valójában még a jeet kune do-ban elképzelt koncepciókat is el kell felejtenie. Egy szituációt úgy is lehet nézni, hogy azt nem nevezed meg. Megnevezve azt, kitalálva rá egy szót - félelmet okoz.” 


Bruce Lee elvei a nyugati és a keleti filozófia szintézisei voltak. A lényege ugyanaz, mint a jeet kune donak:  mivel az élet rövid, ezért minden percét maximálisan ki kell használnunk. Ennek érdekében pedig mindenféle fölösleges dologtól meg kell szabadulnunk, egyszerűen, természetesen kell élnünk és cselekednünk., hogy ne vesztegessünk időt felesleges dolgokra.
Lee az általa tanulmányozott filozófiákból, akárcsak a harcművészetekből, mindig azt vette át saját filozófiájába, amivel egyetértett. Úgy gondolkodott, hogy egyetlen filozófiai, vallási vagy harcművészeti rendszer sem lehet tökéletes, de a legtöbbjükben mindig van valami használható, amit beépíthet a jeet kune do-ba. Ő nem csak kreatív harcművész volt, hanem kreatív filozófus is: filozófiáját pontosan úgy építette fel a kínai, az indiai és az európai elemekből, mint harcművészetét.
Filozófiája legfontosabb jegye – amit teljes mértékben önmaga fejlesztett ki  - az individualizmus, vagyis: te, az ember mindennél fontosabb vagy, nem te vagy az ember által teremtett dolgokért, hanem fordítva: minden érted van, mert te vagy a legfontosabb.
 
Idézetek:
Ha követed a klasszikus mintát, megérted a rutint,  a hagyományokat és  az árnyoldalakat, de nem érted önmagad.

A saját magunk öntudata legnagyobb akadály fizikai cselekvéseink helyes végrehajtásában.

A tudatlanok kinevetnek majd, de a bölcsek megértenek.

Nem útként használni az utat, nem korlátozódni a korlátozásokra.

Az ember, az élő teremtmény, a teremtő személy mindig fontosabb, mint bármely kialakított stílus vagy rendszer.

A tudatlanok kinevetnek majd, de a bölcsek megértenek.

Ne szaladj el, menj. Ne keress, mert akkor jön el, amikor a legkevésbé várod.

Nagy hiba előre számítgatni egy küzdelem kimenetelét, nem arra kell gondolnunk, hogy vajon győzünk-e vagy sem. Hagyjuk a dolgokat természetesen folyni, a mi feladatunk, hogy ütünk a megfelelő pillanatban.

Mindenek felett ne fektess le korlátozó szabályokat.

Ha követed a klasszikus mintát, megérted a rutint, a hagyományokat és az árnyoldalakat, de nem érted önmagad.

A harcművészet gyakorlásában benne kell lennie a szabadság érzésének. A meghatározott tudat sohasem szabad tudat. A szabályok korlátozzák a személyt egy különös rendszeren belül.

Könnyű valakit ügyessé nevelni, de nagyon nehéz valakit a saját viselkedésére tanítani.

A koordináció az edzés lényege, az idegrendszer és nem az izmok kérdése. A gyakorlás célja nem a tárgy, hanem az emberi lélek és érzésvilága.


Nincs olyan szabály, amit meg ne lehetne szegni. Egy szabály lehet, hogy valamikor hasznos volt, de ma már nem az.


Nem hiszek a stílus szóban. A harcot illetően a dolgok akkor változnak majd meg, ha három karú és négy lábú emberekkel állunk majd szemben, tehát tőlünk alapvetően különböző felépítésűekkel. Az egyes stílusok űzőit éppen a végtelen számú stílus választja el egymástól: a boksz az ököl számára, a dzsúdó a dobások számára és így tovább. A stílusok uralkodnak. A stílus megalkotója hipotéziseket állít fel, amelyek növendékei számára nagyon gyorsan bibliává válnak. Az emberek azért használnak különböző stílusokat, mert különböző biológiai és szellemi struktúrával születnek. Amikor ön japán harci stílust követ, ezzel japán szellemiséget fejez ki, és nem a sajátját. Meg kell ismernie önmagát, hogy kiderítse, melyik stílus felel meg leginkább az ön személyiségének. Honnan lehet ezt tudni? Az ütés pillanatában éreznie kell az ütést, teljes harmóniában kell vele lennie!


Én nem vagyok stílus, de én vagyok az összes stílus. Te nem tudod, hogy én mit fogok csinálni, és még én sem tudom, hogy mit fogok csinálni, Az én mozgásom a te mozgásod eredménye, az én technikám a te technikád eredménye.


Hogyha vakon bízunk a technikában, automatikusan függő helyzetbe kerülünk vele. Emlékezzetek, a technikát kifejezzük, nem csináljuk. Gondoljatok arra, hogy a technika megnyilvánulásai vagytok, nem a rabszolgája. Ha valaki megtámad benneteket, ne arra gondoljatok, hogy egyes számú technika, kettes testhelyzet, ötödik paragrafus. Egyszerűen úgy kell  mozognotok, mint hangra a visszhang.


Nincs semmi különös a kifinomultságban. Ez maga az egyszerűség. A legkisebb erőfeszítéssel elérni a legnagyobb dolgokat. A középszerűség szüli a cifraságokat. A Jeet Kune Do olyan kifinomult módszer, amely minden mozdulatot a lényegre egyszerűsít. A Jeet Kune Do tulajdonképpen az utcai harc kifinomított formája, a formátlan forma, s a szabálya csak annyi, amit a harcművész magáénak tekint. Ez pedig úgy lehetséges, hogy elvet minden korlátozottságot és bonyolultságot, azaz lényege a szabadság felé való törekvés és az egyszerűség.


Sohase felejtsétek el azt, hogy minden harcművészetnek volt egy önvédelmi jellege a távoli múltban. Ha ez az idők során lassanként elmosódott is, fontos ezt visszaállítani. Valós helyzetekben kell hozzászokni a harchoz és elzárkózni az esztétikus, de gyakran kevésbé hatékony mozdulatoktól, amelyeket rendszeresen tanítanak. És akkor feleslegessé vált ötszáz különböző technika megtanulása. Tíz is elegendő, ha érzelmileg és ösztönösen tökéletesen asszimiláltuk. Ahhoz, hogy valaki megértse a Jeet Kune Do-t, el kell vetnie az ideálokat, a módszereket és a korlátokat. Valójában még a Jeet Kune Do-ban elképzelt koncepciókat is el kell felejtenie. Egy szituációt úgy is lehet nézni, hogy nem nevezed meg; megnevezve azt, kitalálva arra egy szót - félelmet okoz.


Nekem nincs övem, mégsem érzem magamat kevesebbnek. Ez csak egy bizonyítvány. Ha valaki nem tud végrehajtani egy mozdulatot, az öve nem fogja segíteni ebben. Legfeljebb arra lesz jó, hogy megtartsa a nadrágját.


Soha ne légy merev vagy megfeszített, hanem mindenre kész és rugalmas!

A hatalmas atléta nem feltétlenül erős, de aki gyorsan tud mozogni, az már igen. Ez azt jelenti, hogy egy kisebb termetű, gyorsan mozgó ember sokkal nagyobb energiát képes kifejteni, mint egy nehezebb, de lassúbb.

Ha valaki abszolút módon tör a győzelemre, akkor annak érdekében igen hosszú ideig bírja ki a fáradtságot. Semmiféle kínzás, megerőltetés, edzés nem lehet túl kemény, ha a győzelemhez akarunk eljutni. Ehhez azonban csak akkor jutunk, ha saját ideáljainkat és álmainkat teljes egészében a győzelemre koncentráljuk. Meg kell szoknunk, hogy minden mozdulatunkat mindig a lehető legnagyobb gyorsasággal hajtsuk végre, s nem számolunk azzal, hogy szükség esetén majd egy kicsit még hozzáteszünk. Igazi küzdő csak az, aki minden időben és minden helyzetben a legjobbat nyújtja. Ahhoz, hogy ilyen "tartáshoz", állapothoz eljussunk, tovább, keményebben és gyorsabban kell erőltetnünk magunkat mindig és mindenkor, mint ahogy az egyébként szükséges lenne.
A küzdőnek keményen kell dolgoznia, majd pihenjen és azután sokkal keményebben folytassa az edzésmunkát, ha megfelelő pszichés és fizikai képességekre akar szert tenni.


A kitartás, állóképesség elérésehez a legjobb módszer a több órás gyakorlás, mely rövid, nagyon gyorsan végrehajtott edzési részekből tevődik össze.


A nagy harcosok titka, hogy uralják testi képességeiket és egyben fel is használják azokat.

Mint minden művészet, a harcművészet is elvezet az önismerethez. Egy ütésnél vagy rúgásnál nemcsak az számít, hogy a pokolba küldték az ellenfelüket, hanemaz, hogy kiütötték saját félelmüket, szorongásukat, kisebbségi érzésüket. Ekkor már tisztán ki tudják magukat fejezni.


Ürítsd ki az elméd, légy formátlan, alaktalan, mint a víz. Ha vizet töltesz egy csészébe, a csészévé válik, ha vizet töltesz egy üvegbe, az üveggé válik, ha egy teáskannába öntöd, a teáskannává válik. A víz képes folyni, és zuhataggá is válhat. Légy víz, barátom!

Tehát, ha itt a természetes ösztön, és itt a kontroll, a kettőt harmóniába kell kombinálnod. Ha az elsővel bírsz a végletekig, tudománytalan vagy, ha a másikkal bírsz a végsőkig, egy hirtelen, mechanikus ember leszel.

És ha harcról beszélünk, amilyen az valójában, szabályok nélkül, igazi harcról, akkor bébi a legjobb, ha tested minden részét edzed.

Könnyű belépnem a show-ba és keménynek lennem, de hogy kifejezzem magam őszintén, nem hazudva saját magamnak, őszintén kifejeznem magam, ez, barátom egy nagyon nehéz dolog.


Ez a párbeszéd a Sárkány közbelép c. filmben hangzott el, amit még a korai mozis változatból is kivágtak, tulajdonképpen egy kihagyott jelenet:
(Lee) - Mester!
(Mester) - Látom tehetséged meghaladja az emberre jellemző jegyeket. Képességeid szellemi tartalommal telítődtek. Volna egy kérdésem. Mi a legbonyolultabb technika, amit birtokolsz?
- Nincs technikám.
- Nagyon jó! Mire gondolsz, mikor szembenézel egy ellenféllel?
- Nincs ellenfelem.
- És mért van ez így?
- Azért mert, jómagam sem létezem.
- Helyes. Folytasd!
- A jó csata olyan, mint egy szellemes játék, de komolyan kell játszani. Egy igazi harcművész nem lehet feszült ám mindig figyel. Nem töpreng, nem álmodozik, készen áll arra ami jöhet. Felkészülten várja a pillanatot és amikor kell, lecsap. De ha nincs rá szükség, én nem ütök, és amikor ütök, akkor nem én vagyok.
- Fiam! Soha el ne feledd, az ellenség csak a képzeletben él, csak illúzió. Mögötte kell keresnünk az igazi indítékokat. Ha megsemmisíted a képet, oda az ellenség. Ezért légy tisztába vele, micsoda fegyvered van.




Valaki csak akkor ténykedhet szabadon és teljességgel, ha stíluson túli. Az az ember, aki igazán komoly tudásvágyával megtalálja, mi az igazság, de semmilyen stílushoz sem tartozik. Csak abban él, ami van.


A kiváló jellemvonással rendelkező sportoló könnyed mozgásában is maximális erővel bír.


Ismerd meg a tudatod ürességét és nyugalmát. Légy üres: ne légy stílus vagy forma, amelyre az ellenfél építhet.